10 listopada 2009

Prosty chleb razowy

Zabrakło mi chleba w domku dziś rano. Chciałam zjeść coś dobrego na śniadanko z chlebkiem a tu pustka, więc pomyślałam, że upiekę jakiś nowy do tej pory nie wypróbowany przepis. I znalazłam prosty chleb razowy. A dlaczego ten akurat?? bo ostatnio znalazłam razową pszenną mąkę w angielskich supermarketach i postanowiłam ją kupić. Bardzo lubię razowe chleby, bułki, tak więc jest sobie prosty chleb razowy.. Przepis z tej oto stronki .. Chlebek jest mięciutki, a chrupiąca skórka aż prosi się żeby zjeść następny kawałek:)



Składniki na 2 niewielkie bochenki:


  • 225 g mąki pszennej chlebowej,
  • 450 g mąki razowej chlebowej,
  • 2 łyżeczki soli,
  • 1 łyżeczka drobnego cukru,
  • 2 łyżeczki suchych drożdży,
  • 25 g miękkiego masła,
  • 450 ml ciepłej wody.

Do dużej miski przesiać mąkę pszenną, potem razową, sól, cukier, drożdże, wymieszać. Dodać masło i wodę, by wyrobić miękkie, gładkie, elastyczne ciasto. Uformować kulę, umieścić pod przykryciem w ciepłym miejscu do podwojenia objętości. Po tym czasie ciasto wyjąć, krótko wyrobić. Podzielić na dwie części. Dwie keksówki o wymiarach dolnych 20 x 11 cm wysmarować masłem, wysypać otrębami. Wyłożyć do nich ciasto, przykryć, zostawić w ciepłym miejscu do podwojenia objętości (około 30 minut). Przed pieczeniem można posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka, obsypać ziarnami (niekoniecznie). Bochenki piec przez 15 minut w temperaturze 230ºC(u mnie 210 stopni), potem zmniejszyć do 190ºC(170 stopni) i piec kolejne 15 - 20 minut. Studzić na kratce.
 
p.s.U mnie dlatego jest taka niska temperatura bo mój nieszczęsny piekarnik nie posiada termoobiegu, a ma tylko grzałkę górną- dolną niestety :(



2 komentarze :

  1. Domowy chleb jest pyszny, prawda? Dawniej nie sadzilam, ze mozna w domu przygotowac tak wspaniale wypieki :)

    Pozdrawiam! I trzymam kciuki za dalsze chlebowe eksperymenty :)

    OdpowiedzUsuń

Buszujaca w przepisach © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka